Zoeken
  • Merlijn de Gruijter


In deze crisistijd worden veel hulpankers uitgegooid ook in de vorm van boekaanbevelingen. Een van deze boeken is ‘Man’s search for meaning’ van Viktor Frankl. Ik heb dit inspirerend boek over de zin van het leven mogen lezen voor twee opleidingen, ook voor een businessopleiding, dus van zweverigheid geen sprake. Frankl komt in het concentratiekamp tot de conclusie dat hoe hard het leven ook kan zijn het leven altijd potentieel zinvol is. Zelfs in de meest bizarre omstandigheden kan het lukken om wat afstand te nemen, een doel te stellen, hoe klein ook, een plan te maken en te focussen. Ik vond het fijn om aflopen weken een aantal passages uit zijn boek te herlezen omdat het gaat over onderwerpen die mij nauw aan het hart liggen namelijk positiviteit, zingeving en als gevolg doelen bepalen. Ik heb vorig jaar ervaren wat een positief effect het heeft gehad op mijn mentale veerkracht om vanuit zingeving een doel te bepalen en vanuit daar een plan te maken en focus aan te brengen.


Het jaar 2019 stond voor mij in het teken van mijn eigen ‘search for meaning’. Ik had 23 leerzame, vaak mooie maar soms ook uitputtende jaren bij twee banken gehad en wist dat ik niet nog 23 jaar zo wilde werken. Per mei stopte mijn baan bij de bank maar wat wilde ik dan wel doen? Ik heb hulp gezocht in de vorm van een coach om het antwoord te kunnen vinden. Een briljant traject waarbij we veel tijd hebben besteed aan wat ik belangrijk vind en wat mijn talenten en drijfveren zijn. Dit alles is de kern van zingeving. Wat ik belangrijk vind is om met creativiteit en lef te werken in een kleurrijke omgeving waar mensen het echte gesprek met elkaar aangaan. Mijn drijfveren zijn vormende invloed willen hebben en uniekheid.


Toen ik eenmaal mijn zingeving had bepaald kon ik mijn doel stellen namelijk een daarbij passende baan te vinden waarbij de vorm voor mij irrelevant was. Mijn focus lag op netwerkgesprekken voeren. Dit heeft na vele gesprekken geleid tot het oprichten van mijn bedrijf ibounceback, het begeleiden van leidinggevenden en professionals op het gebied van vitaliteit, en het uitvoeren van interim opdrachten zoals ik nu doe bij Teylers Museum in Haarlem. Ik doe nu dingen die dichter bij mijn echte ik liggen en de kern waarom het mij lukte om ‘mijn meaning’ te vinden is het inschakelen van hulp en ruimte in mijn hoofd en hart door tijdelijk niet te werken en afstand te nemen.

In het onderdeel betekenis of zingeving binnen de vitalogie onderzoek je jouw waarom en wat je echt belangrijk vindt. Weet je waarvoor jij op deze wereld bent? Wat zijn jouw talenten en drijfveren? Doe jij werk wat past bij jouw waarom en drijfveren? Wil je wellicht verandering aanbrengen in je werk of leven maar weet je niet hoe. Neem contact op met mij via merlijn@ibounceback.nl of op 06-20590714. Meer informatie is te vinden op www.ibounceback.nl.

4 keer bekekenSchrijf een reactie
  • iBounceBack


Sinds 3 weken ziet het leven voor velen van ons er anders uit. We zitten vooral thuis, moeten kinderen en werk combineren vanuit huis, werk gaat veelal via videobellen wat intensief is en energie vergt, we gaan niet meer gezellig de hort op en naar de supermarkt gaan is een uitje geworden. Ik hoor van velen dat ze door deze nieuwe werkelijkheid meer stress ervaren en helaas ook minder mogelijkheden zien om deze stress kwijt te raken. Dit is geen fijn gevoel vooral als je bedenkt dat deze situatie nog weken gaat duren.

Stress is in principe niet slecht en brengt je in een staat van paraatheid. Het wordt slecht als het te lang duurt en je lichaam en geest niet kan herstellen. Dat herstellen daar help ik je graag bij. Ik denk dat in deze hectische corona tijd simpele dingen die niet teveel tijd in beslag nemen kunnen helpen om meer controle te ervaren, minder stress te voelen en je positieve mindset te stimuleren.

Kies vooral wat voor jou werkt!


  • Creëer een vorm van normaliteit door dingen te doen zoals je ze altijd deed: bed opmaken, ontbijten aan tafel, leuke kleding aantrekken etc. Niemand wordt blij van het dragen van een trui met een vlek of een uitgelubberde joggingbroek

  • Breng structuur aan in je dag: zet je wekker, ga elke dag naar buiten, indien je weinig ruimte hebt in je huis verdeel je kamer in werkhoek en ontspanningshoek...

  • Eet een keer je ontbijt, lunch of snack in stilte en met aandacht. Proef echt wat je eet, kijk naar de kleuren van je eten en geniet 5 minuten in stilte

  • Goed ademhalen en aarden om een steviger fundament te voelen: ik vind de berghouding (Tadasana, een staande yoga houding) bijzonder effectief https://wereldvanyoga.nl/nieuws/yoga-oefeningen/berghouding-tadasana-in-yoga

  • Doe iets wat je al lang niet meer gedaan hebt . Tekenen of puzzelen zijn ‘bewezen stress relievers’

  • Haal je kapper of favorite restaurant in huis. Ik heb haarverf besteld bij mijn kapper en ga zelf aan de slag 😊en bestel zo nu en dan eten bij de Aziaat of Italiaan

  • Breng meer kleur in je dag. Welke kleur maakt jou blij? Zoek iets om aan te trekken in die kleur, doe iets in die kleur in je zak of in je tas of koop een kleurrijke bos bloemen en sla twee vliegen in een klap door ook de natuur in huis te halen

  • Download de app Mindicine: fantastische meditatie app! 5 minuten luisteren naar Alpha doet wonderen voor mijn ontspanning en rust

  • Praat met volle aandacht met je geliefde, huisgenoot of familielid. Luister ECHT, kijk en vraag door. Probeer je eigen gedachtes uit te zetten en je volledig te focussen op de ander. Kan ook via facetime of telefoon. Ik hoop dat je meer verbinding voelt en dat het zowel jou als de ander goed doet.


In mijn praktijk is stress en hoe je ermee omgaat onderdeel van het mentaal welzijn. Het mentaal welzijn gaat over je mindset, je persoonlijkheid en overtuigingen, aandacht voor persoonlijke groei en ontwikkeling en je bewust zijn van je emoties. Lees meer over het vergroten van je mentale veerkracht en het herpakken van de regie op je werk en leven op http://www.ibounceback.nl of maak contact via merlijn@ibounceback.nl of 06-20590714.


Stay safe!


16 keer bekekenSchrijf een reactie


Ik sta er nog steeds versteld van hoeveel er kan veranderen in een week tijd door het corona virus. Ik heb moeite met het gevoel de regie kwijt te zijn doordat we niet weten hoe lang dit gaat duren en hoe veel ernstiger het nog wordt. De cijfers uit Italië liegen er niet om. Persoonlijk had ik deze week stress doordat mijn ouders tot vorige week woensdag in Spanje van hun vakantie ‘genoten’ en mijn vriend ziek was. Grappig is het feit dat mijn ouders van rond de 80 jaar bijzonder vrolijk blijven rond de situatie en mijn vriend zich minder druk maakt dan ik over zijn griep. Mijn eigen vitaliteit en persoonlijk leiderschap werd goed op de proef gesteld. Hoe zorg ik dat ik mij vitaal voel?

  • Elke dag naar buiten, ook al is het maar 20 minuten: wandelen, dakterras vegen, ramen lappen, etc.

  • Mediteren, 5 minuten helpt al

  • Voedzaam eten: een aantal favoriete comfort food gerechten gemaakt met veel groente en extra vitamine C, zink en magnesium geslikt

  • Gelachen met een aantal afleveringen van een Engelse comedy uit 70 jaren

  • Dagelijks contact houden met mijn ouders via de facetime en goed zorgen voor zieke vriendlief


Geen grote dingen dus! Juist kleine dingen helpen mij om rustig, positief en vitaal te blijven.


Hoe paradoxaal het mag klinken met alles wat je aan de hoofd hebt is het juist nu de kunst om aandacht te vestigen op het versterken van je eigen weerbaarheid zowel mentaal als fysiek. Geen grote dingen willen veranderen maar wellicht kleine tweeks.


Vanuit de leer van de vitalogie geloven we dat het versterken van je immuunsysteem je gaat helpen om je weerbaarheid te vergroten. Hieronder lees je 6 tips.

De komende weken zal ik deze tips één voor één verder behandelen in een blog met de wens dat het jou helpt om sterk te blijven. Schroom niet om mij te mailen als je vragen hebt: merlijn@ibounceback.nl. Dat vind ik leuk!


  • GEZONDE VOEDING: Te vaak, te veel en ongezond eten verzwakt je immuunsysteem. Eet wel meer groente en fruit (minimaal 250 gram groente en 2/3 stuks fruit);

  • VOLDOENDE NACHTRUST: Door een tekort aan nachtrust kan je tot 70% vatbaarder zijn voor virussen. Zorg voor een slaapritueel en vaste tijden om naar bed te gaan;

  • GOEDE ADEMHALING: Door beter te leren ademen, versterk je je immuunsysteem;

  • VOLDOENDE BEWEGING is met betrekking tot je immuunsysteem noodzakelijk om het efficiënter te laten werken. Inactiviteit verlaagt de werking en hoeveelheid van witte bloedlichaampjes.

  • MINDFULNESS: Een mooie techniek om je gedachten tot rust te brengen. Je krijgt hierdoor niet alleen rust in je hoofd, maar je hele systeem komt in de ontspanning (parasympathicus).

  • LACH VEEL & WEES DANKBAAR en BEGA EEN KGD: Met een kleine goede daad help je een ander en heb je het gevoel dat je ertoe doet, wat bijdraagt aan meer levensenergie


139 keer bekeken1 reactie