top of page
Zoeken

‘Mijn gewenste uitstraling is klassiek, krachtig & liefdevol’ vertelde mijn ondernemende klant met grote ambities. Ik gebruik de 3 woorden methode om mensen te laten aangeven welke uitstraling ze nastreven. Klassiek en krachtig lukt haar goed mede doordat ze veel zwart/wit draagt. Zwart/wit is optimaal krachtig en het grootste contrast in kleuren dat je kan hebben, maar schept ook afstand.


Opmerkingen als ‘je komt afstandelijk over, maar je bent eigenlijk best aardig en benaderbaar’ zijn dan niet vreemd. Dit ervaarde zij ook. Ze wil graag leren hoe zij ook liefdevol kan overkomen zonder in te boeten aan kracht. Want liefdevol kan als zwak gezien worden. Ik heb haar laten zien hoe ze haar gewenste uitstraling kan realiseren, maar het zette mij aan het denken over mijn eigen haat-liefde verhouding met lief zijn.

 

Als meisje werd ik getypeerd als een vrolijk en lief kind. Natuurlijk had ik mijn streken vooral richting mijn jongere broer, maar mijn natuurlijke inborst is aardig en behulpzaam zijn. Pas toen ik een 40-iger was besefte ik dat lief zijn voor mij verbonden is aan in harmonie leven, wat ik nodig heb om gelukkig te zijn. Echter in mijn leven als leidinggevende werd mijn liefdevolle aanpak vaak niet als pluspunt gezien. Het woord ‘lief’ kreeg vaak een negatieve lading en ik kreeg het idee dat ik mijzelf moest veranderen.

 

Ik realiseer mij nu dat de onzekerheid over liefdevol zijn op werk voornamelijk vanuit mijzelf kwam en mijn eigen belemmerende overtuigingen. Ik moest vooral krachtig zijn whatever happens. Daardoor trok ik mij de opmerkingen van anderen veel te veel aan. Nu ik dicht bij mijzelf durf te blijven en een andere werkomgeving heb is het veel makkelijker voor mij om mijn liefdevolle kant te omarmen. En ik heb geleerd om op gepaste momenten kleuren te dragen die zachter en benaderbaarder overkomen in plaats van vooral heldere, contrastrijke kleuren. Consistentie in mijn innerlijk en uiterlijk. Dan weten anderen ook beter wat ze aan je hebben en hebben het idee minder risico te lopen. Wat mooi dat ik anderen ook hierbij help. En wat had ik hier meer over willen weten in het begin van mijn loopbaan.

 

Wil jij ook meer weten hierover? DM of merlijn@ibounceback.nl

1 weergave0 opmerkingen
  • Foto van schrijveriBounceBack

Wist je dat de kleding die jij draagt en met name de betekenis die je geeft aan deze kleding effect heeft op hoe jij je voelt, je productiviteit en je prestaties? Enclothed cognition heet dat. Twee onderzoekers ontdekten dat toen ze een groep mensen vertelden dat ze een dokters labjas aanhadden deze mensen beter presteerden en accurater waren op een test dan mensen die hoorden dat ze een spatjas van een kunstenaar aan hadden. Accuraatheid wordt gezien als een kenmerk van een dokter.


Studenten die werden verteld dat ze een t-shirt aanhadden met een superman logo voelden zich sterker en aardiger dan de groep die hoorden dat ze een t-shirt aanhadden zonder logo. En het meest makkelijke voorbeeld is het verschil in hoe jij je voelt en overkomt als je een joggingpak draagt ten opzichte van een blazer. De associatie die je hebt bij een kledingstuk heeft invloed op je gedrag en je prestaties. Je maakt met je kleding niet alleen indruk op anderen, maar ook op jezelf.


Dit is allemaal pure psychologie. Kleding en kleur is psychologie en jij kunt het strategisch inzetten om te helpen jouw doelen te bereiken.


Als jij een bepaalde prestatie wilt leveren bedenk welk kleding stuk symbool staat voor datgene dat jij wilt bereiken en welke kleur daarbij het beste past. Gaat het jou en de ander helpen om bij een moeilijk gesprek met een medewerker iets roods aan te trekken?


Kleur&impactadvies geeft je de handvatten om niet alleen te weten wat je mooiste kleuren en stijl zijn, maar ook om je impact te vergroten. Leer wat jouw stijltype betekent voor hoe jij overkomt en hoe je krachtiger of juist benaderbaarder over kan komen afhankelijk van jouw doel.


Wil je meer weten? merlijn@ibounceback.nl of stuur mij een DM.




2 weergaven0 opmerkingen
  • Foto van schrijveriBounceBack

Ik zie mijzelf als zakelijk spiritueel. Ik geloof en heb ervaren dat er veel meer is tussen hemel en aarde, maar ik houd ook van feiten en onderbouwing. Die onderbouwing in het spirituele was voor mij niet altijd even duidelijk. Het bleek te liggen in dingen gewoon doen en uitproberen en dan te kijken wat er gebeurde. Ik heb met hulp van mooie mensen, boeken en cursussen mogen leren om o.a. adem te halen vanuit mijn buik, te mediteren, te visualiseren en mijn intuitie te volgen. En te ervaren dat je zaken naar je toe kan trekken als je concreet in positieve termen je wensen uitspreekt en geduld hebt. Een zogenaamde affirmatie.

In 2019 was ik een vrije vogel, was weg bij de bank en had tijd om na te denken over ‘wat nu’. Ik was al jaren best gelukkig als vrijgezel, maar miste toch een leuk iemand aan mijn zijde. Eerlijk gezegd was ik er klaar mee en kocht het boek ‘Vind je eindman’. Niets meer of minder dan een boek met tips om ‘jouw ideale man’ te vinden. Ik volgde een van de tips op een schreef in maart van dat jaar de volgende affirmatie op in mijn boekje: ” Ik heb een levenspartner die zich wil binden maar ook zijn eigen leven heeft. Mijn levenspartner is een slimme vent en met hem kan ik leuke, interessante gesprekken voeren, hij heeft gevoel voor humor, wil graag reizen (ook in NL-EU) en samen leuke dingen ondernemen. Hij woont in Rotterdam of wil in Rotterdam wonen. Hij is mijn eindman. Ik vertrouw op het proces”.

Ik sprak deze zinnen regelmatig uit en daarna kwam het grote loslaten. De tijd was er blijkbaar rijp voor want kort daarna kwam mijn oud-collega Joost op mijn pad en hij is mijn ‘eindman’. Rotterdam is Den Haag geworden, maar verder klopt de affirmatie vrij aardig. Ik moet nu lachen om dat reizen in NL en vraag mij af waar dat toen vandaan kwam want ik heb altijd veel gereisd in het buitenland. Waarachtig, sinds dit jaar besteden wij onze vakanties aan het lopen van het Pieterpad.

Een affirmatie uitspreken geeft een positieve vibe, houvast en versterkt je gedachtes. Natuurlijk is het niet heilig, natuurlijk moet je zelf in actie komen, maar het brengt mij veel. Ik doe het nu ook om dit jaar bedrijfsmatig zo sterk mogelijk te eindigen. Elke dag spreek ik een aantal wensen en gedachtes uit. Belangrijk is om ze persoonlijk en concreet te maken, in de ik-vorm en ze regelmatig uit te spreken. Probeer het eens. Wie weet wat het je brengt…

2 weergaven0 opmerkingen
bottom of page