• iBounceBack

Kun jij stress ombuigen in iets positiefs?



Sinds 3 weken ziet het leven voor velen van ons er anders uit. We zitten vooral thuis, moeten kinderen en werk combineren vanuit huis, werk gaat veelal via videobellen wat intensief is en energie vergt, we gaan niet meer gezellig de hort op en naar de supermarkt gaan is een uitje geworden. Ik hoor van velen dat ze door deze nieuwe werkelijkheid meer stress ervaren en helaas ook minder mogelijkheden zien om deze stress kwijt te raken. Dit is geen fijn gevoel vooral als je bedenkt dat deze situatie nog weken gaat duren.

Stress is in principe niet slecht en brengt je in een staat van paraatheid. Het wordt slecht als het te lang duurt en je lichaam en geest niet kan herstellen. Dat herstellen daar help ik je graag bij. Ik denk dat in deze hectische corona tijd simpele dingen die niet teveel tijd in beslag nemen kunnen helpen om meer controle te ervaren, minder stress te voelen en je positieve mindset te stimuleren.

Kies vooral wat voor jou werkt!


  • Creëer een vorm van normaliteit door dingen te doen zoals je ze altijd deed: bed opmaken, ontbijten aan tafel, leuke kleding aantrekken etc. Niemand wordt blij van het dragen van een trui met een vlek of een uitgelubberde joggingbroek

  • Breng structuur aan in je dag: zet je wekker, ga elke dag naar buiten, indien je weinig ruimte hebt in je huis verdeel je kamer in werkhoek en ontspanningshoek...

  • Eet een keer je ontbijt, lunch of snack in stilte en met aandacht. Proef echt wat je eet, kijk naar de kleuren van je eten en geniet 5 minuten in stilte

  • Goed ademhalen en aarden om een steviger fundament te voelen: ik vind de berghouding (Tadasana, een staande yoga houding) bijzonder effectief https://wereldvanyoga.nl/nieuws/yoga-oefeningen/berghouding-tadasana-in-yoga

  • Doe iets wat je al lang niet meer gedaan hebt . Tekenen of puzzelen zijn ‘bewezen stress relievers’

  • Haal je kapper of favorite restaurant in huis. Ik heb haarverf besteld bij mijn kapper en ga zelf aan de slag 😊en bestel zo nu en dan eten bij de Aziaat of Italiaan

  • Breng meer kleur in je dag. Welke kleur maakt jou blij? Zoek iets om aan te trekken in die kleur, doe iets in die kleur in je zak of in je tas of koop een kleurrijke bos bloemen en sla twee vliegen in een klap door ook de natuur in huis te halen

  • Download de app Mindicine: fantastische meditatie app! 5 minuten luisteren naar Alpha doet wonderen voor mijn ontspanning en rust

  • Praat met volle aandacht met je geliefde, huisgenoot of familielid. Luister ECHT, kijk en vraag door. Probeer je eigen gedachtes uit te zetten en je volledig te focussen op de ander. Kan ook via facetime of telefoon. Ik hoop dat je meer verbinding voelt en dat het zowel jou als de ander goed doet.


In mijn praktijk is stress en hoe je ermee omgaat onderdeel van het mentaal welzijn. Het mentaal welzijn gaat over je mindset, je persoonlijkheid en overtuigingen, aandacht voor persoonlijke groei en ontwikkeling en je bewust zijn van je emoties. Lees meer over het vergroten van je mentale veerkracht en het herpakken van de regie op je werk en leven op http://www.ibounceback.nl of maak contact via merlijn@ibounceback.nl of 06-20590714.


Stay safe!


16 keer bekeken