• iBounceBack

Veerkrachtig & Vrolijk! Tips voor een positievere mindset in onzekere tijden



Ik sta er nog steeds versteld van hoeveel er kan veranderen in een week tijd door het corona virus. Ik heb moeite met het gevoel de regie kwijt te zijn doordat we niet weten hoe lang dit gaat duren en hoe veel ernstiger het nog wordt. De cijfers uit Italië liegen er niet om. Persoonlijk had ik deze week stress doordat mijn ouders tot vorige week woensdag in Spanje van hun vakantie ‘genoten’ en mijn vriend ziek was. Grappig is het feit dat mijn ouders van rond de 80 jaar bijzonder vrolijk blijven rond de situatie en mijn vriend zich minder druk maakt dan ik over zijn griep. Mijn eigen vitaliteit en persoonlijk leiderschap werd goed op de proef gesteld. Hoe zorg ik dat ik mij vitaal voel?

  • Elke dag naar buiten, ook al is het maar 20 minuten: wandelen, dakterras vegen, ramen lappen, etc.

  • Mediteren, 5 minuten helpt al

  • Voedzaam eten: een aantal favoriete comfort food gerechten gemaakt met veel groente en extra vitamine C, zink en magnesium geslikt

  • Gelachen met een aantal afleveringen van een Engelse comedy uit 70 jaren

  • Dagelijks contact houden met mijn ouders via de facetime en goed zorgen voor zieke vriendlief


Geen grote dingen dus! Juist kleine dingen helpen mij om rustig, positief en vitaal te blijven.


Hoe paradoxaal het mag klinken met alles wat je aan de hoofd hebt is het juist nu de kunst om aandacht te vestigen op het versterken van je eigen weerbaarheid zowel mentaal als fysiek. Geen grote dingen willen veranderen maar wellicht kleine tweeks.


Vanuit de leer van de vitalogie geloven we dat het versterken van je immuunsysteem je gaat helpen om je weerbaarheid te vergroten. Hieronder lees je 6 tips.

De komende weken zal ik deze tips één voor één verder behandelen in een blog met de wens dat het jou helpt om sterk te blijven. Schroom niet om mij te mailen als je vragen hebt: merlijn@ibounceback.nl. Dat vind ik leuk!


  • GEZONDE VOEDING: Te vaak, te veel en ongezond eten verzwakt je immuunsysteem. Eet wel meer groente en fruit (minimaal 250 gram groente en 2/3 stuks fruit);

  • VOLDOENDE NACHTRUST: Door een tekort aan nachtrust kan je tot 70% vatbaarder zijn voor virussen. Zorg voor een slaapritueel en vaste tijden om naar bed te gaan;

  • GOEDE ADEMHALING: Door beter te leren ademen, versterk je je immuunsysteem;

  • VOLDOENDE BEWEGING is met betrekking tot je immuunsysteem noodzakelijk om het efficiënter te laten werken. Inactiviteit verlaagt de werking en hoeveelheid van witte bloedlichaampjes.

  • MINDFULNESS: Een mooie techniek om je gedachten tot rust te brengen. Je krijgt hierdoor niet alleen rust in je hoofd, maar je hele systeem komt in de ontspanning (parasympathicus).

  • LACH VEEL & WEES DANKBAAR en BEGA EEN KGD: Met een kleine goede daad help je een ander en heb je het gevoel dat je ertoe doet, wat bijdraagt aan meer levensenergie


139 keer bekeken1 reactie